maandag 26 april 2010

De aanschaf van een fietskar...

Als kersverse jonge sportieve ouders wilden we zo snel mogelijk weer lekker naar buiten om van het mooie weer en de natuur te genieten, uiteraard met ons kind. Net als veel andere 'verse' ouders zagen we nogal wat beren op de weg bij de planning hiervan, gelukkig bijten ze niet als je er langs loopt. Na 9 maanden besloten we om een fietskar aan te schaffen. We willen hiermee samen met onze baby genieten van de natuur, op verharde en onverharde paden. Onze fietskar moet ook geschikt zijn voor dagtochten en fietsvakanties.

Hieronder enkel overwegingen voor de aanschaf.  

Eén- of tweepersoonskar?
Tegenwoordig zijn de meest verkochte modellen geschikt voor 1 of 2 kinderen. Bij de keuze welke fietskar u gaat aanschaffen is van belang hoeveel kinderen u tegelijk met de fietskar wilt vervoeren. Meestal heeft u een kind en krijgt u in de (nabije) toekomst meerdere kinderen. Met een fietskar kunt u de kinderen van ongeveer tot 0-5 jaar vervoeren hierna willen ze vaak zelf mee fietsen met een eigen fietsje of aanhangfiets.
Aan beide types zijn voor en nadelen. Een eenpersoonsfietskar is uiteraard smaller en en lichter, waardoor de fiets eigenschappen beter zijn. Je bent wendbaarder, de kar volgt beter en de fietskar neemt minder ruimte in beslag in je bagage, vliegtuig of in de stalling. Een tweepersoonskar biedt vaak meer ruimte voor bagage, is breder waardoor iets stabieler.
Fietskarren zijn erg stabiel en slaan niet snel om. De bredere tweepersoons kar is nog net iets stabieler dan een smallere eenpersoonsfietskar.

Bodem van kunststof of van doek?
Ben je van het ‘sportieve fietsen’ en rijd je graag een heuvel op? Kies dan voor een zo licht mogelijke kar, met een onderkant van doek. Vindt je extra gewicht geen punt, en moet de kar vooral heel sterk en duurzaam zijn, dan kun je voor een harde kuip kiezen. Hoge of lage kar?
De hoogte kan nogal variëren. Voordeel van een hoge kar is dat er ook langere kinderen in passen. Een nadeel is dat je meer wind vangt tijdens het fietsen. Dat kan vervelend zijn.

Inklappen
Het inklappen van een fietskar is handig als je de kar wilt vervoeren met de auto, trein of vliegtuig. Of als je over weinig stallingsruimte beschikt. De meeste fietskarren zijn tegenwoordig in te klappen. Het gaat echter niet bij alle karren even eenvoudig. Let er dus op hoe makkelijk het gaat en hoeveel ruimte de fietskar ingeklapt in beslag neemt. Let er ook op of je gereedschap nodig hebt om de fietskar in te klappen  Deze zaken zijn vooral van belang als je van plan bent de kar mee te nemen in bijvoorbeeld de trein.

Zitting en gordels
Een belangrijk deel van de fietskar is natuurlijk de veiligheid en het zitcomfort van uw kind. Er is een grote diversiteit van verschillende zittingen en gordelsystemen. Van een minimaal bankje en kale gordeltjes, tot verstelbare stoeltjes en gevoerde schouderriempjes. Voor babies bestaan er babyschelpen of bevestigingssystemen voor de maxi-cosi.

Koppeling
Er zijn verschillende systemen om de fiets kar aan uw fiets te bevestigen. Bij sommige merken kun je kiezen uit verschillende koppelsystemen. De meest voorkomende systemen zijn:
  • Universele koppeling. Hierbij wordt de koppeling aan de liggende achtervork van je fiets(of de achterhoek van het frame) geklemd. Deze koppeling is vooral handig als u de kar  met meerdere fietsen wilt gebruiken.
  • Koppeling aan as. Dit is een tweedeligsysteem. Het ene deel zit permanent aan de achteras van je fiets. De dissel van de kar schuift je eenvoudig in de houder.
  • Weberkoppeling, ook wel snelkoppeling genoemd. Dit is een tweedeligsysteem waarbij de disselstang  op het koppelingsdeel geschoven wordt en door hem een kwartslag te draaien wordt deze vastgezet.
Zwaartepunt
Hoe lager het zwaartepunt van de fietskar, hoe beter de wegligging en hoe stabieler de fietskar is.

 
Vering
Tegenwoordig komen er steeds meer fietskarren met degelijke vering op de markt. Vering is met name voor het comfort van u kind van belang. Blijft u op het vlakke asfalt dan maakt de vering niet zo heel veel verschil. Maar fietst u vaker over ongelijke ondergrond (kasseien of onverharde paden) dan merkt is vering zeker aan te raden! Er zijn veel verschillende verings systemen op de markt. Van belang is dat de vering instelbaar is bij het toenemend gewicht van u kind.

Ombouwen naar buggy of joggingkar
Veel merken bieden verschillende ombouw mogelijkheden bedenk wat je echt gaat gebruiken en wat handig is voor jullie. Extra opties bepalen natuurlijk het gewicht en de prijs.


Verlichting en reflectoren
Dit is wettelijk verplicht:

  • een rode retro-reflector (niet-driehoekig) achter op de kar, uiterst links, tussen 35 en 90 cm boven het wegdek.
  • Witte of gele retro-reflectoren aan de wielen (moeten omtrek volgen)
  • in het donker: één (goedgekeurd) rood achterlicht. Uiterst links, tussen 25 m en 120 cm boven het wegdek. Knipperende verlichting mag niet
En dit mag:
  • één of twee witte retro-reflectoren aan de voorkant
  • ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig
  • één extra niet-driehoekige rode retro-reflector aan de achterzijde

Veel voorkomende merken:

Chariot
Fabrikant:
http://www.chariotcarriers.com/
Importeur:
http://www.tweeplustwee.nl/

Kidcar
Fabrikant in Nederland:
http://www.kidcar.com/

Leggero
Fabrikant:
http://www.leggero.com/
Geen importeur meer in Nederland.

Weber Ritschie
http://www.weber-technik.de/
Importeur:
Van Meurs & Co
Postbus 122
4130EC Vianen
Tel : 0347 351855

Koolstop
Fabrikant:
http://www.koolstop.com/
Importeur:
http://www.twc-europe.nl/

Burley
Fabrikant:
http://www.burley.com/
Importeur:
Kok Better Bikes B.V.
Parkstraat 57
3581 PG Utrecht
Tel: 030-2340324

Roadyroller
Fabrikant in Nederland:
http://www.roadyroller.com/

Dolphin
Fabrikant:
http://www.winther-bikes.com/
Importeur:
Van Meurs & Co
Postbus 122
4130EC Vianen
Tel : 0347 351855